Followers

Khamis, 10 Februari 2011

Kasihan Warga Tua Negara Besar Ini!, Jadi Mangsa Pelobi Racist Negara Kecil Malaysia

John R. Malott
...mangsa pelobi racist Malaysia..

Rupa-rupanya perjuangan puak-puak racist di Malaysia kuat bekerja. Mereka bergabung dengan puak-puak liberalist dan menjadikan warga tua dari Amerika Syarikat sebagai mangsa.

Penulis berasa kasihan kepada bekas Duta Besar Amerika yang pernah berada di negara ini  sekitar tahun 1995-1998, begitu mudah merelakan dirinya diperalatkan. Melalui AWSJ dalam ruangan Opinion Asia  baru-baru ini, beliau  membuktikan begitu rendah tahap tanggungjawab profesional sebagai diplomat.

Sewajarnya, semasa bertugas di Malaysia, John R. Malott sepatutnya sudah sangat memahami mengenai  situasi masyarakat majmuk di negara ini. Terdapat tiga kaum terbesar iaitu Melayu-Pribumi, China dan India di samping kaum-kaun yang lain. Di samping itu terdapat kepelbagaian kepercayaan agama di kalangan rakyat.

John R. Malott, sebagai Duta Besar Amerika tentu dapat memahami bahawa  Malaysia tidak sesekali diperintah oleh orang Melayu. Negara ini diuruskan oleh Rakyat (KERAJAAN RAKYAT) berbilang kaum  dan agama melalui Dewan Rakyat (Perlimen) yang berpandukan Perlembagaan Negara ( KILIK SINI ).

Malott mendakwa, "racial and religious tensions are higher today". Memang benar! Tidak perlu kita nafikan. Buktinya, bacalah dalam media pembangkang, dengar ucapan dan ceramah dan pergilah berbual dengan pemimpin mereka. Pasti tidak ada perkara yang mereka minat untuk perkatakan, melainkan menghasut rakyat membenci, mencurigai dan menimbulkan rasa tidak puas hati antara kaum. Merekalah pejuang racist tegar.

Kesilapan Malott adalah beliau tidak mengkaji dan memahami fakta sejarah negara ini. Tidak juga melihat realiti yang sebenar senario sosio-ekonomi negara.

"Racial and religous tension" sengaja disemarakkan oleh parti pembangkang sebagai modal dan mainan politik mereka. Hal ini sememangnya merupakan satu tradisi di kalangan kaum China DAP semenjak merdeka lagi.

Buktinya, Singapura adalah sebahagian daripada Malaysia. Tetapi hasil daripada perjuangan racist kaum China, telah menyebabkan huru-hara. Akhirnya perjuangan racist kaum China ini berjaya mengambil Pulau Singapura dan menjadikannya sebagai sebuah negara Dominasi Ketuanan China sepenuhnya (KLIK SINI).

Walaupun kaum China menguasai hampir keseluruhan kek utama ekonomi di negara ini berbanding kaum kaum lain termasuk kaum Melayu-Pribumi, tetapi mereka terus memainkan isu ketidakadilan dengan berselindung di sebalik motto racist "Malaysian Malaysia". Pada pemimpin-pemimpin racist ini, mereka percaya bahawa menguasai ekonomi adalah langkah pertama untuk menguasai politik.

..senario ekonomi kaum Melayu-Pribumi yang racist
..berbanding penguasaan ekonomi kaum China mangsa racism..

Sedarkah Malott bahawa perjuangan racist kaum China berlaku terus menerus sehingga berlaku pertembungan kaum pada 1969 yang membuktikan bahawa jurang perbezaan ekonomi yang tidak adil boleh meruntuhkan perpaduan. Tahun 1969 melakarkan sejarah bahawa kaum Melayu-Pribumi bukan sahaja tidak menguasai ekonomi tetapi hampir kehilangan kuasa politik. Sejarah ini membuktikan siapakah yang sebenarnya yang mengamalkan racism.

Sumber:  AWSJ 
The Price of Malaysia's Racism
JOHN R. MALOTT was the United States Ambassador to Malaysia 1995-1998
Malaysia's national tourism agency promotes the country as "a bubbling, bustling melting pot of races and religions where Malays, Indians, Chinese and many other ethnic groups live together in peace and harmony." Malaysian Prime Minister Najib Tun Razak echoed this view when he announced his government's theme, One Malaysia. "What makes Malaysia unique," Mr. Najib said, "is the diversity of our peoples. One Malaysia's goal is to preserve and enhance this unity in diversity, which has always been our strength and remains our best hope for the future."
If Mr. Najib is serious about achieving that goal, a long look in the mirror might be in order first. Despite the government's new catchphrase, racial and religious tensions are higher today than when Mr. Najib took office in 2009. Indeed, they are worse than at any time since 1969, when at least 200 people died in racial clashes between the majority Malay and minority Chinese communities. The recent deterioration is due to the troubling fact that the country's leadership is tolerating, and in some cases provoking, ethnic factionalism through words and actions....
Baca sepenuhnya: DI SINI

Most countries protect the minority ethnic groups, Malaysia is doing the reverse, I wonder why the majority Malays need protection since they are the major players in the country? It is so sad to see such a beautiful country being fallen into wrong hands!






Komen Sdra Yin Kian amat menggelikan hati. Membuktikan ketidakfahaman terhadap Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kehidupan semua kaum termasuklah kaum Melayu-Pribumi.

Perlembagaan Negara bukan digubal oleh orang-orang Melayu sahaja. Perlembagaan Persekutuan adalah hasil pemikiran, keikhlasan, pengalaman, kesedaran dan pandangan jauh Pemimpin-Pemimpin Rakyat ketika itu. Semua fasal dalam Perlembagaan Persekutuan adalah mengenai seluruh Rakyat Malaysia dan bukan digubal khas  untuk orang Melayu-Pribumi sahaja.

hakikatnya...kubur kaum China di Tanah melayu...
lebih selesa dari rumah Melayu-Pribumi..

Sebelum melabelkan Malaysia sebagai mengamalkan racism, Marlotte harus sedar bahawa Malaysian Malaysia yang diwar-war sekarang adalah dicipta oleh puak-puak racist China DAP dan kini menjadi lebih berbahaya kerana disokong oleh parti anti nasional Pas dan PKR.

1Malaysia yang diamalkan sekarang adalah lanjutan daripada konsep perkongsian kuasa dan ekonomi di kalangan rakyat berbilang kaum sebagaimana yang telah dipersetujui dan termaktub dalam Perlembagan Persekutuan dan bukan seperti yang dikehendaki oleh Perlembagaan Malaysian Malaysia.

Penulis tidak percaya bahawa pendapat John R. Marlott adalah mewakili negaranya, tetapi Marlott adalah warga tua yang kesepian. Biarlah ada seseorang menjadi kawan daripada ditinggal sendirian.

...perlukah wujud banner sebegini di negara Mr Malott?
...perlukah ada gerakan anti-racism?

Sukarnya...kalau tinggal seorang...
bila ditinggal kawan-kawan


Mujurlah ada yang masih setia...

video

5 ulasan:

  1. Hahn berkata...
    Hal biasa. Nabi pun ada musuh. Itu pendapat orang Amerika yang nak campur hal dalam negara orang lain. Ini kelakuan pelik orang barat yang satu ni.

    Ada kelakuan ciri ciri dunia ketiga yang ketinggalan umpama Indonesia. Makan tak cukup nak campurtangan urusan Mesir.

    Siapa yang dapat corak pemikiran ini kalau bukan Anwar. Sambil merendam burugn dalam kolam najis dia timba segala apa yang tak baik.

    Mamat ni dah kena virus dari Anuwar.
    2011 Februari 10 08:31


    UMNO & THE MACAIs PENJUAL NEGARA berkata...
    Macam ni cerita yg benarnya .........

    Malott mendakwa, "racial and religious tensions are higher today". Memang benar! Tidak perlu kita nafikan. Buktinya, bacalah dalam MEDIA & GoBLOG PRO KERA jaan, dengar ucapan dan ceramah dan pergilah berbual dengan pemimpin UMeNO,MCA,MIC,GERAKAN KOMUNIS & yg 1 waktu dgn BE END . Pasti tidak ada perkara yang mereka minat untuk perkatakan, melainkan menghasut rakyat membenci, mencurigai dan menimbulkan rasa tidak puas hati antara kaum. Merekalah ( UMeNO BE END ) ADALAH yg SE BENAR BENAR pejuang racist tegar.

    "Racial and religous tension"
    Sengaja disemarakkan oleh parti AMENUUU & JUAK JUAK KERA KERA jaan sebagai modal dan mainan politik YAHUDI & IBLIS LAKNAT HARAM JADAH mereka. Hal ini sememangnya merupakan satu tradisi di kalangan kaum & MACAI MACAI 1 MELAYU UMNO BODOH BANGANG, MCA, MIC, GERAKAN HARAM BE END semenjak merdeka lagi.

    Buktinya, Singapura adalah sebahagian daripada Malaysia. Tetapi hasil daripada perjuangan racist kaum 1 meLAYU , telah menyebabkan huru-hara. Akhirnya telah berjaya men JUAL Pulau Singapura dan menjadikannya sebagai sebuah negara Dominasi Ketuanan China sepenuhnya.

    BalasPadam
  2. tuan pendita,

    mu ni kira mcm tak dak otak la...
    org kafir lbih fham Islam dari mu..

    malott tu ckap benar..
    mu pejuang bngsa..bukan agama..
    mu ikut yahudi..ikut syaiton..
    sbb tu org2 cina india dah tk suka ke mu lagi..

    mu brkwan ngan singapra sbb nak jual tanah melayu...peh tu salahkan org lain..

    YAB Tuan Guru lebih faham Islam dari krajaan mu..
    krjaan UMNENO APCO..alat yahudi..alat syaiton..nak bagi umat Islam msia sesat..

    BalasPadam
  3. Kerja musuh musuh islam dan bangsa melayu menjadi sangat mudah sebab adanya orang Melayu bangang PAS dan PKR.... Mallot yahudi ni sama nyanyok dengan nik ajis... sedarla diri...

    BalasPadam
  4. http://panjihitamdaritimur.blogspot.com/2009/05/komunism-dalam-perjuangan.html

    BalasPadam
  5. Salam Panji Hitam,

    Kita teruskan...teruskan..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...