Followers

Ahad, 6 Februari 2011

Merlimau: Pas Mula Menyusun Kekalahan


Pada Jumaat 4 Jan. 2011, China DAP sedang enak bermain mahjong bersama kawan-kawan atau keluarga di dalam rumah berhawa dingin.  

Sambil minum-minum, berborak dengan gelak ketawa gembira tidak terhingga.

Tahun Baru China mengumpulkan adik beradik, sanak saudara dan kawan-kawan sambil menikmati kehidupan bahagia dan sejahtera. Hasil keuntungan rezeki melimpah ruah dari bumi Malaysia.

Di luar rumah pula, sekumpulan anjing-anjing politik jantan dan betina berkeliaran di kawasan mesjid. Haiwan politik ini menyalak-nyalak dan menjerit-jerit dengan begitu kuat.

Di akhir jeritan dan lolongan yang tidak tentu hujung pangkalnya itu, mereka mula menghina dan menerajang pihak polis yang hanya menjalankan tugas ketenteraman awam. Akhirnya haiwan politik ternakan China DAP ini kumbas balik ke rumah dalam kebasahan yang sia-sia atau singgah sebentar ke lokap.

Di dalam rumah berhawa dingin, China DAP ini saesekali menjeling ke arah TV memantau pergerakan anjing politik mereka beraksi. Kemudian bermain semula sambil gelak ketawa gembira.



Perancangan China DAP supaya umat Islam menggunakan mesjid dan Solat Jumaat sebagai kandang tempat haiwan politiknya beraksi tetap dimakbulkan Allah kerana sering didoakan oleh Murshidul yang mursyid lagi baroqah.

Setelah menikmati perayaan Tahun Baru China di bumi bertuah ini, China DAP melangkah mara ke hadapan lagi dan mula melihat peta Merlimau. Di sana sudah menunggu sebuah kandang ternakan untuk meneruskan operasi pemusnah ummah.



Senario dan informasi politik:

Merlimau dalam Parlimen Jasin. Rakyat telah beri mandat kesemua 5 DUN kepada BN termasuk Parlimennya.
Dalam PRU 2008, Rakyat singkirkan PAS yang bertanding di tiga Dun iaitu Merlimau, Sungai Rambai dan Serkam. Rakyat juga tolak PKR yang bertanding di Parlimen Jasin dan Dun Rim manakala serta mengusir  DAP yang bertanding di Dun Benbam.

PAS sangat mengidamkan Merlimau kerana dianggap Dun terbaiknya di Melaka. Dun ini mempunyai 64 peratus pengundi Melayu, 22 peratus Cina dan 14 peratus India dengan 10,741 pengundi berdaftar iaitu setelah pertambahan seramai 270 pengundi baru berbanding PRU 2008.

Pas lebih layak menguruskan kekalahan di Merlimau selepas Tenang kerana pada PRU 2008, calon PAS, Jasmee mendapat 37 peratus undi di sini berbanding calon PKR mendapat 16 peratus undi pada PRU 2004.

Sebahagian besar penduduk Melayu di sini adalah penoreh getah di samping menjadi pegawai kerajaan. Cina pula adalah peniaga manakala India pekerja estet dan lain-lain pekerjaan. Merlimau adalah satu kawasan pilihan raya yang terjaga dengan baik dari segi infrastrukturnya. Projek pembangunan berjalan lancar manakala untuk orang Melayu, masjid mereka tersergam indah.

Persoalannya sekarang adalah, setakat manakah pengurusan kekalahan ini perlu dilaksanakan. Perlukah membazirkan wang atau menyimpan peruntukan untuk menghadapi kekalahan PRU 13 nanti.

Pendita nampak, pilihan yang ada hanyalah:

Pertama, Pas terpaksa membodohkan dirinya menyertai PRK ini untuk menebus maruah Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman sangat rendah dalam Pakatan kerana PAS cakap kosong tetapi tiada satu kerusipun di Melaka.

Kedua biarkan kekalahan dinikmati oleh PKR dengan memberikan kerusi ini ditandingi Syamsul Iskandar Mat Akin yang juga Pengerusi PKR Melaka dalam situasi kemarahan dan sabotaj dari  penyokong PAS Melaka yang kecewa.

Pilihan ketiga, menerima hakikat bahawa Rakyat sentiasa bersama Kerajaan UMNO-BN dan istiharkan sahaja  calon BN menang percuma dalam PRK ini. Pakatan Pembangkang lebih baik bersedia untuk PRU 13 walaupun sokongan kepada mereka semakin merudum.

Adakah pilihan keempat?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...