Followers

Jumaat, 27 Mei 2011

Kenapa Kaum China Sokong DAP


Kerajaan BN tidak pernah menganiaya kaum China. Tetapi kaum China DAP tetap berhasrat untuk menumbangkan UMNO-BN.

Apakah dosa BN terhadap kaum China dan apakah sumbangan DAP kepada mereka selama ini?


Benarkah kaum China DAP menyokong PAS atas dasar kefahaman dan penerimaan mereka terhadap Islam? Benarkah Pas telah berjaya memberi kefahaman Islam kepada China DAP?


Benarkah DAP telah berjaya menyatukan kaum China dan memperalatkan Pas memecahbelahkan umat Islam?

Baca seterusnya pandangan sahabat-sahabat Pendita seperti berikut:


Satu demi satu PRU/PRK dan terkini PRN Sarawak. Jelas sekali kaum pendatang Cina tidak berterima kasih kepada kepada kerajaan walaupun telah pelbagai kemudahan dan kebaikan yang ditunjukkan kepada kaum pendatang ini. Analisa demi analisa telah dilakukan,maka diantara jawapannya ada disini;

1. Pengundi Cina ini kita boleh diibaratkan sebagai sejenis makhluk yang lupa diri dan manusia seperti ini pun ada dalam masyarakat melayu samada dari golongan darah bangsawan, raja dan melayu baru. Contohnya RPK, dan seorang lagi kerabat diraja yang bersama DAP, lupa nama Tengku apa?

2. Kenapa ini terjadi adalah disebabkan kemakmuran dan kebaikan kerajaan BN selama ini yang memberi dan menyediakan pelbagai kemudahan dan polisi yang kondusif dan dengan keadaan ini maka mereka mereka yang tersebut diatas sudah merasakan bahawa mereka sudah berada dalam garisan yang berbeza dimana kehendak dan keperluan mereka pun berbeza dan secara ringkasnya mereka sudah tidak begitu bergantung kepada kerajaan yang ada.

3. Jadi apa yang mereka cari? lumrah manusia adalah untuk mencari sesuatu kepuasan dalam kehidupan atau satu bentuk perjuangan dan matlamat yang baru iaitu ingin mempunyai kuasa atau ingin membentuk satu kuasa yang baru. Kerana pada mereka segala apa keperluan dan kemudahan terutama dibandar bandar sudah mencapai tahap dimana amat mencukupi. Samada BN atau DAP yang memerintah keadaannya tetap akan sama.

4. Pada pandangan mereka soal moral adalah tidak relevan ini adalah kerana, dalam barisan kepimpinan BN pun adal yang tidak bermoral, dan dalam kepimpinan BN ada yang rasuah dan dalam kepimpinan BN pun ada yang bodoh sombong. Mereka berpendapat semuanya adalah sama dan apa yang penting adalah mereka ingin mencuba satu bentuk kuasa yang baru yang menjanjikan satu perbezaan, kepuasan, kebebasan, dan kononnya keadilan kepada semua.

Untuk mereka mencapai cita cita ini, maka keadaan akan menjadi lebih mudah apabila mereka sudah mempunyai manusia munafik dan talam dua muka seperti Anwar & the gang yang bersedia untuk memporak porandakan segala 'tiang seri' yang dibina demi sebuah kuasa dan kepuasan mereka.

5. Keadaan dan perasaan sedemikian kurang berlaku dikalangan orang Melayu, India, Iban, Kadazan dan lain lain. Ini adalah kerana mereka semua secara majoriti masih berada ditahap yang masih memerlukan pertolongan dan keprihatinan kerajaan.

6. Maka amatlah penting bagi kerajaan untuk memberikan penekanan yang lebih kepada golongan ini dan kalaupun ada diantara mereka yang lupa diri seperti golongan diatas tadi, saya yakin jumlahnya adalah amatlah berkurang dan ianya mampu diatasi kerana atas dasar kebangsaan dan agama.

"Susu lah anak dirumah sendiri dan biarlah kera yang sudah kenyang mencari makan sendiri apabila perlu, kerana walaupun keadaannya, anak kita tetap akan menjadi anak kita walaupun mereka kadang kadang lupa diri"

komen pembaca:

Anonymous Anonymous said...
Cina sebenarnya mau kuasa memerintah yg hakiki. Maksudnya bukan mengikut telunjuk UMNO. Bagi mereka minority rules majority. Anwar ada takada bukan perkara yg penting. Mereka bersatu untuk menjadi pemerintah yg hakiki kalau boleh menjadi PM.
April 17, 2011 5:40 PM
Anonymous Anonymous said...
NAJIB JGN LAH HARAP UNDI KAUM CIN ALAGI...TAK PERLU LAYAN KEHENDAK MEREKA.. TERANG TERANG MEREKA IKUT PESANAN AL JUBURI...BN BERI KITA AMBIL TP UNDI PKR/DAP.. PAS JANGAN...
April 17, 2011 5:44 PM
Anonymous cilimerah said...
Bg pendapat saya..ramai kaum cina mendpt pendidikan dr sekolah aliran cina... dr kecil mereka tidak bergaul dgn kaum lain...berligar hanya kaum yg sama sehingga besar... bila sentimen perkauman dimainkan oleh DAP.. mudah kaum cina menerima nya tanpa berfikir sedalam dalam kesannya.RM tidak mampu mengubah fahaman yg telah ditanam sejak kecil lagi ... Jika kerajaan BN tidak membendung perkara ini.... agaknya kerajaan bolehkah membendung semangat orang melayu / bumiputra dalam mempertahankan warisan dan agamanya?
April 17, 2011 6:10 PM
Blogger TESLAMARIN said...
MELAYU MUDAH LUPA,CINA TAK LUPA DEPA PENDATANG, JANGAN SAMPAI MEREMPAT DI TANAH AIR SENDIRI.INGAT 13 MEI,DULU CINA HALAU MELAYU APA JADI, SKARANG CINA GUNA MELAYU UNTUK HALAU MELAYU, TGK KAT PENANG.SEDARLAH MELAYU DARI KEALPAAN MU.SEMUGA MELAYU DAPAT BERSATU SEGERA.ATAS DASAR ISLAM.
April 17, 2011 6:38 PM
Anonymous Anonymous said...
Bagi saya bukan itu jawapannya yg kaum cina menyokong DAP. Jawapannya adalah DAP penjaga periok nasi cina yg 100% mempunyai kepentingan ekonomi yaani perniagaan. Bagi mereka politik bukan utama. Tetapi kalau ekonomi, lebih tetap kalau perniaagan tidak mereka monopoli sepenuhnya bukanlah cina. Jadi itulah keutamaan. Soal politik, nama atau indentiti nombor 2. Siapa monopoli ekonomi atau tokoh perniagaan di Indonesia. Nama atau indentiti keIndonesiaan. Thaksin di Thailand dari seorang paling kaya dlm industri telekomunakasi menjadi PM bukan nama Lim. Lihatlah disegala perosok dunia, bangsa apa yg kuasai perniagaan @ ekonomi.Kenapa mereka bangkit di Malaysia. Jawapannya Malaysia ada DEB yg memperuntukkan 30% ekonomi utk bumiputera. Oleh itu sebelum 30% ini dicapai ianya mesti disekat melalui peti undi. Dinegara lain tiada sekatan mencari kekayaan dan tiada peruntukan 10%,20% atau 30% ekonomi utk pribuminya. Oleh pantang bagi kaum ini kalau ekonomi sesebuah negara tidak dimonopoli . Oleh itu anak-anak bumiputera bangun jgn asyik makan gaji. Ceburi bidang perniagaan.Ibu bapa setelah memberi ilmu kepada anak anak jgn asyik menyuruk mereka makan gaji sahaja. Pelajari ilmu perniagaan daripada kaum cina. Jangan asyik menjadi pekerja kepada kaum ini sahaja. Peniaga-peniaga ini menggeloh utk mendapat pekerja bumiputera skrg, kerana bumiputera sudah pandai berniaga jadi mereka tiada pekerja bumiputera yg taat satu ketika dulu. Anak mereka yg bekerja dgn mereka, bila mendapat pengalaman terus buka perniagaan sendiri.Utk menjaga kepentingan perniagaan mereka, maka bagi menggelakkan lebih banyak bumiputera berniaga, penyelesaiannya adalah sekat bumiputera dlm bidang perniagaan.Sebab itulah DAP beria -ia utk hapuskan DEB dan ubah pelembagaan. Apa yang tiada kemudahan dan pembangunan di Bandar. Cuba kita renungkan. menghentam KM Sarawak yg konon terlalu lama cuma helah DAP mendapat undi. Matlamat utama adalah seperti di atas - menjaga kepenting perniagaan yang bak kata Karpal Singh 'langkah mayat dulu'.
April 17, 2011 6:51 PM
Anonymous Anonymous said...
mereka ibarat mcm yahudi....cita2 mereka mmg tinggi. boleh dikatakan yakut n makjud... lebih kurang mcm tu... heheheeee
April 17, 2011 7:37 PM
Anonymous Anonymous said...
cina nak kuasa politik sebab mereka ada agenda tersembunyi terlebih dalam keadaan melayu terpecah-pecah. apa kata melayu giatkan kuasa ekonomi, beri cina hard time...
April 17, 2011 8:30 PM
Anonymous Anonymous said...
Dah brkali2 kaum cina ni brdrama bila peminpin BN dtg brkempen di kawasan mjoriti kaum cina...gambaran seolah2 mereka akan mngundi calon BN maka pelbagai peruntukan ditabur kepada mereka TAPI bila keputusan keluar...hamPAS...bukan aje calon pmbangkang menang tapi bilangan undi yg diberi kpd pembangkang bertambah..rasanye drp sentiasa menunggu/mndapat mesej dari kaum cina ni baik kita pula memberi/menunjuk mesej kepada mereka...Give when they deliver their pledge..kalau idak jgn dok layan
April 17, 2011 8:59 PM
Anonymous Anonymous said...
Cina ni sebenarnya dah xheran dah pembangunan, biasiswa dan peluang-peluang ekonomi yang diberikan kepada mereka... Sebenarnya mereka tak perlukan pun ekuiti bumiputera 30% tu dihapuskan... Mereka dah tak perlu apa-apa lagi pertolongan sbb mereka dah ada segala2 nya... cuma mereka tidak ada kuasa politik sahaja... Bagi mereka mengundi BN menyebabkan mereka ini dibawah telunjuk melayu dan UMNO. Jadi pada mereka lebih baik mengundi DAP (atau pun PKR dan PAS), sbb DAP lebih dominan dan berkuasa berbanding PKR/PAS... Cara nak mengajar mudah je... Najib kena tegas dengan cina2 ni... jgn senang2 patuh pada kemahuan mereka yg berselindung di sebalik slogan 1Malaysia kononnya....
April 17, 2011 9:10 PM
Anonymous Anonymous said...
salam satu malaysia.. memang puak puak bangsa cina ini dah terlebih kurang ajar....tak salah kerajaan menerapkan nilai nilai baik pada seluruh kaun di malaysia.tai kebaikan itu haruslah berpada pada.dan skrg cuba kita lihat apa yg berlaku skrg..? saya secara pribadi amat tertarik dengan pemerintahan yg boleh di anggap diktaktor oleh pemimpin jiran tetangga kita yang serumpun.di mana..pada zamanya..seluruh kaum cina di tindas dan di disiplin mengikut acuan beliau..hinggakan tiada satu nama CINA pun yg melekat dan tertera di atas nama mereka. HInggakan sekarang kaum cina di negara tersebut menghormati perpaduan tersebut...jadi....apakah mereka mahu kita buat mcm tu..?
April 17, 2011 9:28 PM
Anonymous Anonymous said...
kami memang setuju dengan pendapat2 yang diberi... " BUY FROM CHINESE LAST " ... beli dari peniaga melayu, mahal sikit takpe... Kerajaan perlu garis dasar perancangan Wholesaler Melayu supaya melayu beli dari melayu... esok aku nak cancel insuran yang aku beli dari apek cina waktu masa dulu... bayangkan lar, sebahagian dari premium bulanan aku digunakan utk tabung DAP dia...
April 17, 2011 10:02 PM

http://2.bp.blogspot.com/-Tyjkp5caymY/TW_Bxy8Z1aI/AAAAAAAAABo/KDVeZGfd4-o/s45/183888_192268914139895_100000703636135_556420_5646080_s.jpg

sejahtera39 berkata...
dlm kita mencari punca mengapa kaum cina tidak menyokong BN, kita juga jgn lupa muhasabah diri kita....  kita sebenarnya terlalu sangat bergantung kepada kaum china ini disemua perengkat... contohnya sekiranya pehak berkuasa tempatan ingin menganjurkan sesuatu upacara/ majlis/ perayaan/ sambutan atau apa saja majlis keraian.. pehak berkuasa seolah hanya melihat peniaga2 ini sebagai lubuk utk memohon sumbangan.. kaum ini memang tidak pernah ikhlas dlm setiap perkara yg mereka lakukan akan mengambil kesempatan diatas setiap sumbangan mereka... mereka sanggup berhabis wang ringgit demi mencapai cita2 tersirat mereka...  begitu dengan pehak keselamatan, yg kekadang dilihat seolah2 makan gaji dengan peniaga2 cina ni... pejualan rokok seludup terutama berjenama gudang garam memang terdapat disetiap kedai2 runcit kaum ini... begitu juga dengan kegiatan judi haram... penjualan nombor 4Digit haram merata-rata kita jumpa... dan kita juga melihat anggota keselamatan sering keluar masuk kedai2 berkenaan tanpa sebarang perasaan tanggungjawab yg terbeban dibahu mereka...  begitu juga dengan peniaga2 laen.. samada mereka berniaga kecil2an, besar2an, penjaja jalanan (bergerak) semuanya tak puas hati dengan golongan yg beraja dimata dan bersultan dihati ni.. seolah mereka pemegang undang2 dlm sesuatu kawasan... ini semua menjadi seperti api dlm sekam...mereka sebenarnya tidak iklhas... mereka cari peluang dan ketika yg tepat utk melepaskan perasaan yg membelengu mereka dengan berbagai cara... dan akhirnya dlm pilihanrayalah tempat mereka melepaskan segala dendam kesumat mereka terhadap kakitangan KERAJAAN UBN...  mereka berfikir kakitangan kerajaan ytg bertugas dikawasan mereka adalah dr kalangan mereka yg menyokong kerajaan UBN...
http://img2.blogblog.com/img/b16-rounded.gif
aku berkata...
kebanyakan kaum cina ni adalah kafir harbi....dan oleh kerana itu lah depa ni begitu 'fleksibel' untuk bersama dgn depa yang munafik...bla bla bla...sehingga sepakat dengan Israel dan sekutu yang lain....tak kisah langsung pd 'integriti' dan maruah.....tidak seperti Jepun.... kalau da tabiat kafir harbi ni macam ni....sudah semestinya lah depa ni tak boleh kompromi dgn apa2 pentadbiran yang akan halang 'matlamat dan cara' depa ni.... dalam hal ni...DAP yang terang2 akan membenarkan semua ini...apatah lagi apabila berkuasa 'penuh' kelak.... along...gangsterism.....dan segala bentuk jenayah....termasuk membawa masuk warganegara asing dpd China dll.....didukung oleh DAP...maka yang depa kisahkan adalah matlamat dan cara depa yang serba 'haram' itu mestilah dilindungi 'sepenuhnya' oleh yang sama mcm depa gaks.... aku percaya SPRM, PDRM da mula menyekat....sehingga kemungkinan untuk perangi 'periuk nasi haram' depa ni secara habis2an..... dan aku percaya barisan kepimpinan DS Najib...bersama blogger pro kerajaan (UMNO khususnye)...NGO pro kerajaan dll...akan menjadi 'mata dan telinga'...untuk sama2 menyekat 'kemaraan haram' ni....dan seterusnya....biaq depa 'bercakaran' sesama depa untk 'melepaskan' diri depa masing2....sbb kafir harbi ni memang da tabiat 'pentingkan diri'...angkuh...bla bla bla... wallahu'alam...
http://img1.blogblog.com/img/blank.gif
OrangJohor berkata...
semua korang ckp betol blaka... cina bandar telah dimomok2kan masa kempen kunun cina akan perintah sarawak...  meka ingt org kg bodoh dan mmg bumiputra swk nasib baik bijak, ingat anak cucu masa pangkah BN cina ingt org bumiputra swk hendak bagi depa pijak paler diorg dengan bagi kuasa jadik CM? JANGAN HARAP! Bravo kepada bumiputra swk chinese for chinese bumiputra for bumiputra
Tanpa Nama berkata...
kalau cina banyak undi DAP selalunya kerajaan akan kata "kita akan dekati golongan cina ini". "Dekati" ini bermaksud melambakkan pelbagai kemudahan utk golongan cina ini termasuklah menambahkan peruntukan di sekolah2 cina..... Adakah ini cara yg betul? Masa tiba utk mengundi, mereka akan tetap pangkah DAP lagi.... Kerajaan perlu ada KETEGASAN dgn golongan ini.Jgn berlembut dgn golongan ini dan mengikut segala kemahuan mereka.Cina tetap cina!!!kerajaan perlu bertindak tanpa mengutamakan golongan ini, majukan Melayu di kawasan luarbandar serta iban, bidayuh, kadazan, murud di pedalaman Sabah ,Sarawak sana. Cina hanya akan SETIA pada Malaysia sekiranya kerajaan ada KETEGASAN!!!!!!!
Tanpa Nama berkata...
Tak kan melayu hilamg di dunia>LUKA LAMA BERDARAH KEMBALI>PRU 13 MELAYU BANGKIT>.....anak jati kg baru,KL

4 ulasan:

  1. Mereka datang merantau ke sini dulu pun kerana mencari kekayaan. Kita di sini baik hati sangat dan telah membuat 'kesilapan' yang besar hingga memberi ruang yang berlebihan kepada mereka yang tidak 'reti bahasa'. Kebaikan kita di salah tafsir sebagai satu kelemahan. Kita yang memberi mereka betis maka sekarang memanglah mereka mahu paha pula. Bayangkan bagaimana mereka sanggup tinggalkan negara asal semata mata untuk kekayaan. Bagaimana tamaknya mereka ini dan mereka tidak salah kerana itulah cita-cita asal mereka ke sini. Percayalah yang mereka akan pergi ke tempat lain apabila ada peluang yang menjanjikan kekayaan,keselesaan dan kemudahan yang lagi lebih dari Malaysia.

    BalasPadam
  2. Haji Rashid Yan27 Mei 2011 11:39 PTG

    Setelah dapat kekayaan mereka hendak menguasai pemerintahan pulak.

    Mereka berhasrat nak meletakkan peribumi dibawah telunjuk dan menguasai seluruh kekayaan meengikut citarasa mereka.

    Pribumi dikehendaki mengikut arahan dan jangan menjadi lebih maju dari mereka.

    Kejayaan bangsa Melayu memajukan Malaysia dan meningkatkan taraf hidup rakyat tidak disenangi. Kejayaan dan pencapaian dalam teknologi dan sains anak2 pribumi tidak disukai.

    pada mereka bangsa Melayu dan Pribumi serta umat Islam patut jadi bangsa yang pemalas, bodoh dan tidak boleh berdikari. Mereka mahu bangsa Melayu dan Pribumi bergantung kepada mereka dalam segala hal.

    BalasPadam
  3. Ahmad Abdul Khair27 Mei 2011 11:41 PTG

    Malangnya sedara mara kita dlm parti Pas dan PKR tidak sedar perkara ini. Mereka mengikut sahaja parti masing2 tanpa membuat penyelidikan dan berfikir secara matang.

    BalasPadam
  4. tu la pasal salah org melayu x mau berusaha, mengkayakan cina, kedai elektrik kedai moto kedai runcit tokey getah tokey ikan yg melayu jam 3 pagi terbongkok2 noreh tokey cina jam 9 dtg kutip untung belipat ganda. cina buka kdai kat tmpat ramai org melayu nak harap cina beli jarang2, cina2 membeli waktu sale or vip card by invitation penuh bgsa depa. kita yg melayu ni kalu g giant penuh troli, cina beli tisu ubat gigi n sabun mandi ja....renung2 kan lah, org melayu kalu meniaga antara mereka, masing2 bule beli umh teres or semi d, tadak la nak duduk umh sarang merpati ja namakan tanah melayu...Apa pun melayu kena ubh jgn malas or bhutang or suka yg free ja, pemimpin kena bantu, UMNO PAS smua musti mau ada matlamat 1 peniaga setiap umh, bantu suply brg2 hardware, elektrik,moto n yg heavy punya meniaga jgn asik2 kdai makan ja, beli getah2 kat kg2 jgn salah guna kuasa, jgn bina kedai/bangunan kat tmpat antu pun x mau dtg cam MARA buat, nak bayar sewa pun x lepas. Patutnya di adakan pej pos. bank bsn kat situ baru meriah. Buat stail kopitiam2 tu, Kdai tayar2 setiap bandar pelosok negeri tayar2 bg la harga murah kat francais2 melayu, org melayu yg tadbir negara x kan x leh kot. KEMANA pergi ank2 bagsa kita yg keluaran ikm iti vokasional gunakan mrk. ADA JLN TU RENUNG2 kan lah...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...