Followers

Jumaat, 15 April 2011

Nuar Berahim Alami Dissociative Identity Disorder - DID, Masalah Kemurungan Berbahaya




Pengakuan luar biasa Raja Petra Kamaruddin (RPK) mengesahkan bahawa Nuar Berahim dan para penyokong rapatnya adalah terdiri dari spesis split personality. 

Nuar Berahim dilihat seperti memiliki ciri-ciri seorang yang mengidap "dissociative identity disorder" (kecelaruan identiti terpisah - atau singkatnya DID).

Bagaimanapun, tidak seperti pesakit lain yang menderita dan tertekan biasanya menjadi pasif, Nuar Berahim mengalaminya tetapi meneruskan hidup dan bertukar menjadi agresif.

Simptom-simptom itu yang dimiliki oleh Nuar Berahim dan penyokong rapatnya termasuk:

1. Melayan emosi negatif secara agresif. Cuba ikuti ucapan-ucapan Nuar Berahim, semuanya berbentuk agresif samada isu yang dipilihnya mahupun perkataan yang digunakannya. Inilah cara dia melepaskan tekanan perasaan yang terpaksa ditanggung.

2. Anhedonia (perkataan Greek bermakna tiada kenikmatan; tidak dapat merasa nikmat daripada aktiviti harian yang digemari) - Sejak kegemaran suka meliwat dan bertukar pasangan seks didedahkan (50 Dalil) dan digugurkan dari jawatan karajaan dan parti UMNO,  Nuar Berahim tidak lagi dapat menikmati kehidupan normal. Siang diburu ketakutan, malam diganggu mimpi-mimpi ngeri. Dengan itu, untuk melepaskan diri dari kesengsaraan ini, Nuar Berahim mengatur strategi politik yang terpaksa mengheret ramai orang lain terlibat.

3. Tekanan yang terhasil akibat kesilapan dan keslaahan diri sendiri menjadi semakin kuat. Nuar Berahim tahu, dia sudah tersalah langkah, sudah terlanjur dan tersalah anggap bahawa kedudukan dan jawatannya mampu menutup kelemahan dirinya. Tidak ada jalan lain, melainkan meneruskan keterlanjurannya dengan cara mempolitikkan situasi supaya dapat terus hidup.

Oleh sebab tidak ada jalan lain yang boleh membantu menyelamatkan dirinya, Nuar Berahim mengambil keputusan mengenepikan realiti dan mula menentang arus tanpa mengendahkan kebenaran, etika dan agama Islam yang dianutinya. Dia memilih kata-kata yang bombastik seperti reformasi, perubahan, ketuanan rakyat dan sebagainya untuk menariuk perhatian.

4. Kesan psikologi negatif mula mengawal pemikiran. Nuar Berahim kehilangan minat terhadap menjaga maruah dirinya sendiri dan tidak lagi dapat menikmati keseronokan secara normal sebagaimana yang dinikmati oleh pemimpin-pemimpin yang lain dalam kehidupan dan kerjaya.

5. Bagaimanapun, Nuar Berahim masih kekal aktif dan tidak hilang minat terhadap hubungan seks sejenis dan berlainan jenis. Inilah satu-satu kegemaran yang tidak terganggu dan dia sentiasa mencari peluang untuk melakukannya sama di dalam atau di luar negara. Dia selalu berfikir bahawa orang lain tidak kisah kerana yakin mereka sangat mempercayainya.

6. Perasaan sedih Nuar Berahim terhadap kehilangan jawatan dan pembongkaran skandal seks luar tabi'i ditukar kepada tindakan-tindakan agresif. Idea tentang konspirasi diaktifkan dan digabung dengan pergerakan politik ganas berasaskan kepartian. Gerakan palsu atas nama reformasi dan perubahan dimainkan supaya penglibatan membabi buta dapat diterusklan.

7. Perasaan marah, dendam dan kecewa yang amat mendalam menjadi motivasi dalaman yang sangat kuat kepada Nuar Berahim untuk terus memberontak dan berusaha membina persepsi di kalangan orang ramai untuk menyebelahinya. Retorik yang sedap didengar akan dimainkan berulangkali disulam dengan kecaman dan tohmahan tanpa asas yang menghiburkan.

8. Tidak seperti pesakit lain yang pasti akan mengalami gangguan tidur, Nuar Berahim berjaya melawan simptom ini dengan cara mencipta tindakan-tindakan agresif bagi memberi kepuasan dan menenangkan emosinya. Dia yakin semua orang terpesona dengan lakonannya, walaupun hanya bersifat sementara.

9. Sebab itulah Nuar Berahim mudah sensitif dengan isu-isu yang dibangkitkan kepadanya oleh pemberita. Tanpa berpura-pura Nuar Berahim akan menunjukkan dirinya yang sebenar. Menengking, menghina dan menempelak pemberita dan secara konsisten mengaitkan soalan pemberita sebagai konspirasi.

10. Jiwa resah yang dialami oleh Nuar Berahim tidak dapat disembunyikan. Pengakuan Saiful dan pembongkaran video yang disanggahnya itu membuktikan betapa resahnya Nuar Berahim menghadapi kejatuhannya. Walaupun tidak mampu menolak bukti yang dikemukakan, Nuar Berahim tetap berusaha bermain  dengan persepsi bahawa semua pendedahan itu adalah konspirasi, konspirasi dan konspirasi.

11. Nuar Berahim kelihatan sudah semakin keliru dengan apa yang berlaku terhadap dirinya. Di luar jangkaannya segala ini akan berlaku dan terus berlaku. Pendedahan demi pendedahan yang tidak dijangkanya semakin mengambil tempat dan tidak dapat lagi dikawalnya.

12. Penderita penyakit psikologi ini sememangnya mengalami kadar konsentrasi yang lemah. Walaupun Nuar Berahim banyak menggunakan pengaruh wang sebagai pelumas gerakerja jentera konspirasinya, tetapi dia tidak mampu memberi tumpuan dan perhatian yang terbaik. Jam tangan sendiri tidak mampu dijaga, air mani disembur merata-rata dan terlajak kata-kata yang boleh menjerat leher sendiri. Akhirnya terpaksa menggunaka anak isteri sebagai benteng.

13. Nuar Berahim sebenarnya adalah seorang yang sangat "sunyi". Dia mengalami sindrom "keseorangan" dalam dunianya sendiri. Manusia lain di persekitarannya hanyalah sebagai alat sahaja untuk memenuhi kepentingannya.

Sebab itu dia sanggup memperkudakan anak dan isterinya sendiri. Membawa mereka ke jalan yang salah. Memperalatkan ahli-ahli dan pemimpin partinya tanpa memikirkan masa depan diri dan keluarga mereka.

14. Kini, Nuar Berahim mengalami perasaan negatif yang sangat berbahaya: Hilang harapan, berasa tidak berguna dan  rasa bersalah. Jika keadaan ini berlaku kepada pesakit lain, sudah tentu akan mendorong kepada keinginan membunuh diri.

Nuar Berahim telah hilang harapan tetapi tidak hilang emosi dendam kesumatnya.
Nuar Berahim tidak berasa bersalah kerana manusia split personality tidak akan menyerah kalah.
Nuar Berahim akhirnya menjadi manusia yang tidak berguna pada masyarakat, hanya kerana menjadi mangsa kelemahan dirinya sendiri.
Nuar Berahim mesti bertanggungjawab kerana mengheret dan menyebabkan orang lain terlibat dengan masalah peribadinya.

Pengakuan Raja Petra kamaruddin membuktikan Nuar Berahim dan kuncu-kuncunya, termasuk RPK sendiri adalah tergolong dalam kelompok manusia yang mengidap penyakit dissociative indentity disorder . 




2 ulasan:

  1. Sejak kebelakangan ni, banyak yang berlaku melibat anuar, tapi dia buat macam biasa je. Macan yang terlibat anuar yang satu lagi tu, bukan dia

    Saya terfikir2 juga yang BABI ini munkin tidak waras

    BalasPadam
  2. Semoga Allah membalas segala tohmahan anda ini sekiranya tidak benar dengan balasan yang setimpal.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...