Followers

Sabtu, 22 Januari 2011

Cikgu Mala: Pas Anggap Wanita Seperti Bola Raga



Pas anggap wanita sebagai bola raga. Ditendang dia naik, dihumban dia jatuh. 


Tidak ramai orang yang tahu bahawa Cikgu Mala mungkin pernah mengalami tekanan jiwa begitu lama. Tetapi sebagai guru dia dapat menghadapi kegelisahan jiwa yang amat sukar. Kerana alam kerjaya seorang guru tidak meluangkan banyak masa untuk termenung dan bermonolog.


Hari-hari yang berlalu dalam kehidupannya terpaksa berdepan dengan kegelisahan. Dunia remajanya menjadi sempit dikurung himpitan jiwa yang tak terlerai.


Tidak siapa tahu apakah punca perselisihan antara dirinya dengan pihak yang paling penting dalam hidupnya itu. Pun begitu Cikgu Mala terpaksa hadapi kerana tiada pilihan yang banyak.


kajian psikologi yang dibuat ke atas Cikgu Mala mendapati dia kesepian. Jiwanya kosong dan tandus dari keriangan yang sepatutnya di alami gadis sebayanya.


Cikgu Mala didapati suka menulis. Hanya menulis sahaja yang boleh meringankan bebanan batinnya. Menulis membantunya melupakan sementara kegelisahan batin yang melanda kesepiannya. 


Melalui penulisan Cikgu mala menghembuskan haba keresahan keluar dari tubuhnya walaupun buat sementara waktu.


Cikgu Mala juga suka menjadi pengacara majlis, samada kecil atau besar. Aktiviti ini memabntunya melepaskan rasa bersalah yang berpanjangan buat sementara waktu.


Begitu lama rasa bersalah ini dipendam. Cukup panjang alur hayat yang dilaluinya penuh dengan sengketa jiwa yang tak terlerai


Akhirnya pada pada 3 januari 2010, Cikgiu Mala tidak tertahan lagi, lalu menulis kegelisan, rasa bersalah dan kekesalan batin. Cikgu Mala menggarap puisi untuk menentang tusukan gelisah yang menghantui jiwanya.


Ikutilah hasil nukilan Cikgu Normala berikut:    

Sesungguhnya hidup ini adalah langkah- langkah perjalanan menuju kenangan pahit dan manis.


Kejayaan milik insan yang berusaha...Sesungguhnya manusia tidak pernah merancang untuk gagal, tetapi manusia sering gagal untuk merancang...



"Kepada ayah dan ibuku..
Yang banyak menyirat benang kecewa
Atas kekecewaan yang pernah kualami..

sebelum berakhirnya senja dalam hidupku
Ingin aku pasrah dan abdikan diriku
Untuk bangsa dan tanahair..
Agar segala sumbangsihku
Menjadi setitis doa buatmu berdua..

3/1/2010


Kita berharap insan yang kecewa ini tidak menjadikan DUN Tenang sebagai tempat melepaskan tekanan jiwa dan lari dari masalah. Bawalah masalah diri dengan ikhlas tanpa lakonan kepuraan yang berpanjangan. 

Akhirnya untuk mengubat semua ini, Cikgu Mala redha dan pasrah untuk dijadikan bola raga oleh Pas walaupun dia tahu keputusannya itu bercanggah dengan rasa hati sebagai seorang guru yang ikhlas selama ini. 

Hari ini bola raga yang bernama Normala akan ditendang naik. Diusung ke hulu ke hilir ke barat ke baroh kerana bola itu masih ada spring. Tetapi bukan mustahil bola yang ada spring lebih jauh jatuh ke dalam longkang setelah dilambung oleh pemin yang ganas dan tidak bertamadun.

Berhati-hatilah Cikgu Mala!

Kalau terlalu risau, tulislah puisi lagi kerana dunia puisi sangat luas dan indah sekali.

  

5 ulasan:

  1. ketiak masam sekitar dun tenang http://taipingcentral.blogspot.com/2011/01/panazz-tenang-penyokong-pas-membasahi.html

    BalasPadam
  2. Rakyat dah bijak. Undi PAS undi DAP. PAS menjadi boneka kepada DAP. PAS akan membangun bersama DAP. Kaki bontot akan jadi PM.
    PAS tidak akan menjadi tunjang pemerintahan negara. PAS tidak akan dapat melaksanakan Islam asas pentabiran negara. PAS tunduk kepada DAP.

    BalasPadam
  3. Sedeh juga baca sajak tu.
    Huk Huk Huk...
    Namun apa kan daya.
    PAS boleh dijadikan mak dan Mak tumpang yang baru !

    izin copy

    BalasPadam
  4. Silakan bro blogenstarz.
    teruskan prjuangan
    Salam

    BalasPadam
  5. sedeh, patut masuk askar, boleh tembak pokok.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...