Followers

Selasa, 8 Mac 2011

Masalah Besar Parti Melayu Pas: Rendahnya Mentaliti Ustaz Politik Yang Bernama Hj. Nik Aziz

...dale palo ambo...ado time bomb..

Sudah sampai masanya Parti Melayu Pas mengeluarkan nama ustaz Haji Nik Aziz dari senarai pemimpin mereka.

Kehadirannya dalam Pas sudah tidak relevan lagi berdasarkan tiada sumbangan positif yang boleh diberikannya kepada parti. Malah sebaliknya beliau didapati bercakap mengikut akal dan tahap mentalitinya yang amat rendah.

Gaya pemikiran ustaz Haji Nik Aziz langsung tidak menunjukkan beliau adalah seorang pemimpin berwibawa yang mampu mengeluarkan pandangan yang setaraf dengan zaman di mana dia berada sekarang dan kedudukannya sebagai Menteri Besar.

Jika kita ikuti komen spontan yang selalu diucapkannya, menampakkan minda ustaz Haji Nik Aziz sudah "set"  hanya untuk membidas UMNO, menuduh kerajaan, menyalahkan pihak lain. Jangkauan fikirannya terlalu sempit. Hanya berkisar terhadap meluahkan emosi bencinya kepada UMNO dan kerajaan dan mana-mana pihak yang tidak menyebelahi politik Pas.

Sumber petikan: harakahdaily.

KOTA BHARU, 7 Mac: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan pemimpin Umno dan BN, tindakan mereka membelakangkan demokrasi bakal menjadi bom jangka yang akan meletup bila-bila masa.

“Ia bakal menjadi bom jangka yang dilemparkan oleh golongan ini kemudian hari nanti, jadi beringat-ingatlah, jangan berbuat sesuka hati,”ujarnya.

Sambungnya, sekiranya Hosni Mubarak seorang yang berkuasa besar akhirnya digulingkan oleh rakyat sendiri, apa lagi di Malaysia, ia juga boleh berlaku.

Sehubungan itu, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan mengingatkan pemimpin tertinggi Umno tidak perlu bermegah dengan kemenangan calon mereka di dua pilihanraya kecil, Merlimau dan Kerdau, kerana perlawanan itu tidak berlandaskan demokrasi.

Menurutnya, PAS bukan menentang calon Umno sebaliknya parti kerajaan yang disokong oleh segala gentera kerajaan negeri dan Persekutuan.


Semasa diminta mengulas kekalahan Pas di kedua-dua PRK DUN Merlimau dan Kardau, secara spontan ustaz Haji Nik Aziz tanpa berfikir terus mendakwa kononnya tidak wujud demokrasi di negara ini. Dengan mentaliti tahap rendahnya dia menggunakan istilah "dia mahu kerasi" sebagai merujuk kepada "demokrasi". Komen lawak kasta rendah yang tidak sesuai langsung keluar dari mulut seorang Menteri Besar bertaraf wali di kalangan pengikutnya.

Sangat menggelikan hati apabila beliau menegaskan bahawa Pas bukan menentang calon Parti UMNO atau BN tetapi menentang calon kerajaan pemerintah! Ustaz Nik Aziz ingin mengatakan bahawa UMNO-BN suku, kerajaan suku. UMNO-BN perlu masuk bertanding dan jabatan-jabatan kerajaan mesti digantung sementara daripada menjalankan tugas dan kerja routine, sebelum, semasa dan sesudah pilihanraya. 

Dalam pada itu Nik Aziz segera pula mengaitkan dengan ketidakadilan dan berdosa dunia akhirat!. Dengan segera Nik Aziz menyimpulkan bahawa golongan muda sekarang akan menjadi pendendam kerana demokrasi semakin tiada. Dengan itu seolah-olah golongan muda sekarang ini adalah "time bomb" untuk masa depan. Jelas niat, hasrat dan harapan Nik Aziz sangat negatif yang menggambarkan pemikiran rendahnya.

Bagaimanapun Nik Aziz lupa, anak-anak muda ini boleh melihat dan berfikir. Sekiranya demokrasi telah tiada, bagaimana Pas boleh masuk bertanding dan pembangkang boleh menawan lima buah negeri serta menafikan 2/3 suara kerajaan di Parlimen? Nik Aziz beranggapan dan berharap golongan muda kita sama seperti anak-anak muda yang bermentaliti memberontak secara aman di Tunisia dan Mesir.

Kata-kata Ustaz Haji Nik Aziz memalukan pemimpin-pemimpin politik negara ini termasuk pemimpin dalam Pas dan gerombolan pakatan pembangkang sendiri.

Semasa mengulas kejadian seorang penyokong UMNO yang telah menyertai Pas dan kemudiannya kembali menyokong UMNO, Nik Aziz menganggapnya sebagai tidak demokrasi.  

“Tengok semalam sebagai contohnya, bagaimana seorang penyokong Umno yang telah menyertai PAS tiba-tiba mengisytiharkan semula menyertai Umno.

“Kenapa perkara ini berlaku sekiranya tiada tekanan demi tekanan, ini bukan demokrasi,”ujarnya.

Jelaslah, maksud Nik Aziz, jika seseorang itu menyertai Pas akan dianggap demokrasi hidup subur tetapi jika menyertai UMNO atau keluar meninggalkan Pas akan dianggap demokrasi telah mati.  Jawapan begitu mengundang rasa geli hati dan di tertawakan oleh kawan dan lawan kerana terlalu kebudak-budakan.

Ketika ditanya adakah pengundi Melayu turut menolak PAS pada pilihanraya kecil baru-baru ini kerana di peti undi tertentu didapati kurang sokongan, Nik Aziz tidak menjawab soalan tetapi tetap menyalahkan demokrasi dan mengaitkan dengan sogokan pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan. Nik Aziz malu mengaku bahawa Pas telah di tolak rakyat.

video

Jelaslah Nik Aziz tidak mampu melihat ke dalam diri dan kelemahan parti yang dipimpinnya.

Dan jelaslah Pas sedang menghadapi masalah besar. Pemimpin yang mereka jadikan umpan untuk mendapatkan sokongan rupa-ruoanya mempunyai mentaliti yang sangat rendah dan tidak mampu membawa parti ke mana-mana. Jawapannya sangat mengaibkan samada dari sudut politik, pentadbiran atau agama. 


Tentulah ahli-ahli dan penyokong Pas berasa risau kerana dengan kurangnya sokongan umat Islam kepada Pas akan menyebabkan umat Islam bersatupadu. 

Keadaan ini bertentangan dengan kehendak DAP untuk melihat dan mengekalkan supaya umat Islam berpecah-belah. Oleh itu Pas akan dianggap mengkhianati atau gagal meneruskan perjuangan Gerombolan Pakatan Pembangkang.

Ustaz Haji Nik Aziz sudah dilihat oleh banyak pihak sebagai satu lagi liabiliti kepada Pas dan Gerombolan Pakatan Pembangkang selain Nuar Berahim yang mewakili PKR.



5 ulasan:

  1. Penditakainsingkat berkata...
    Tanpa Nama berkata...
    empunya badan bernama nik aziz ni sebenar dah mati..tahap pemikiran mcm budak2..sepatutnya dia ni di kategori dlm org kurang upaya..tapi kerana kebodohan dia berugama dia dilantaik menjadi punahsihat PAS melayu dan islam secara am nya...begitu la bodoh nya ulamak bangsa melayu yang beragama islam...ada baik dia tukar ugama je jd sami buddha atau hindu..yang mmg diketahui jauh lebih mulia lagi.
    8 Mac 2011 1:36 PM


    Tanpa Nama berkata...
    PAS kedah PAS kelantan PAS selangor adalah berhala untuk org melayu yg paling besar...peruntukan untuk memberi pelajar melayu islam belajar semula di mesir di tolak mentah2 oleh DAP...kalau nak guna duit zakat..PAS hanya mampu membisu...itu la nama nya patung bernyawa untuk org PAS islam paling celaka untuk negeri selangor..............Bodoh mcm babi keatas semua pemimpin dan pengikut PAS.Semua melayu tlg ambil perhatian betapa jahatnya cina terhadap pelajaran dan kesenangan org melayu
    8 Mac 2011 1:48 PM


    Tanpa Nama berkata...
    Kalau dah kalah, buat cara kalah..muhasabah diri.
    Cari dimana silapnya..bukannya merepek yg bukan2.
    Nak bandingkan Malaysia dgn Mesir..kebangkitan rakyat????. Apa yg kurang kerajaan sekarang? tidak ada kurangnya...kalau kurang pun di pihak pembangkang...iaitu KURANG AJAR.

    Malaysia mengamalkan dasar demokrasi yg paling bersih, tetapi dinafikan oleh pembangkang. Jangan buat persepsi bahawa rakyat akan bangkit utk menentang kerajaan, ini kerana majoriti rakyat Malaysia adalah penyokong dan pendokong Kerajaan yg sedia ada sekarang. Mandat yg diberikan oleh rakyat amat tinggi, maka kerajaan sedaya upaya untuk memberi sesuatu yg bernilai kepada rakyatnya termasuk tembolok pembangkang sendiri.

    Nyata pembangkang di negara ini berada dibawah takuk paling bawah dalam senarai pembangkang,kalau nak dibandingkan dgn negara lain. Tahap pemikiran pembangkang di sini sama dengan kanak2 pra sekolah, mainan politik kebudak-budakkan, kempen politik semuanya retorik. Tidak ada satu pun pujian yg dapat diberikan kepada pembangkang atas usaha mereka, melainkan usaha menjahanamkan negara....

    Kalau berdoa - memohon agar diturunkan musibah kepada individu....????? HAMPAS pun Mursyidul PAS
    8 Mac 2011 2:02 PM


    Tanpa Nama berkata...
    niK AZIZ NI SEBENAR NYA DAH JD PATUNG BERHALA pas DAH NI.TU SEBAB KALAU DIA PEGI KELANG INDIA AKAN SEMBAH DIA..MMG TAK GUNA DAH NIE.NAK CKP BANGKAI BERNYAWA HIDUP PULAK LG..ELOK PANGGIL PATUNG BERHALA JER..BUDAK MELAYU SELANGOR ISLAM NAK G MESIR NAK BAGI DUIT DAP TAK KASI..PAS sokong...Nak Benteras RAK .DAP TAK KASI..PAs ikut jer...Nak haram judi kat kel;anatn pun DAP bole ckp tak bole...aduhai pAS pas nape la bodoh sgt nie
    8 Mac 2011 2:20 PM


    aku berkata...
    kalau PAS sekutu UMNO, dah tentu BN bagi PAS perintah Kelantan dengan aman,makmur dan membangun sampai bila-bila...kesian rakyat Kelantan..disebabkan mentaliti pemimpin yg lebih berdendam dengan kerajaan BN diutamakan berbanding kebajikan rakyat dan negeri..malangnya nasib..
    TQ
    8 Mac 2011 3:16 PM


    Tanpa Nama berkata...
    tak boleh join umno bro..nik najis ckp umno islam kafir..mana boleh kawan dgn org kafir..tu sebab dia bole buat masjid jadi kandang babi..tu sebab dia layak bergabung dgn cina DAP yang terang terangan nak sembelih melayu dan islam
    8 Mac 2011 3:22 PM


    sejahtera39 berkata...
    jawapan paling sinonim dengan Pas... bila kalah tidak demokrasi !!! jawapan setakat nak lepas batuk ditangga aje... tidak ambil iktibar sbb kekalahan berturut2 mereka dlm prk... mereka mcm orang kapir tidak percaya kapada qada' dan qadar Allah.. setiap yang Allah jadikan ada sebab2nya.. Allah mungkin mahu melihat puak2 pas ni kembali kepangkal jalan dengan menyertai UMNOBN bersatu demi survival ketuanan Melayu dan keagungan Islam dapat dimartabatkan dibumi tercinta ini...

    BalasPadam
  2. Nik Najis ni layok bergelor ulor puki mok ajo.Inilah balasan bila pi haji pun guna duit rasuah.

    BalasPadam
  3. Salam semua,

    Pendita berasa kasihan jugak kat Haji Nik Aziz ahli politik Parti Melayu Pas ni..

    Yang pertama pasal dia dah tua...rasa tak syok pulak membantai orang tua...tapi kerana ingatkan agama, bangsa dan tanahair...terpaksalah.

    Rasulullah pun Allah singkatkan usia baginda memimpin...tak sampai umur 70 pun...tentu ada sebab Allah jadikan begitu.

    Yang kedua Pendita berasa amat kasihan kepada ahli2 dan pengikut-pengikut Pas yang menyokong Parti Melayu Pas yang tewrnyata tidak memberi apa-apa faedah selama ini.

    Marilah kita berdoa setiap hari semuga saudara mara, rakan2, sahabat handai yang dah terjerumus ke lembah hina perjuangan Parti Melayu Pas itu supaya Allah selamatkan dan kembali ke jalan yang benar.

    Hampirilah mereka, berbual dengan baik dan mesra, insyaAllah terbuka hati dan fikiran mereka terhadap mana yang benar dan selari dengan jalan agama kita.

    BalasPadam
  4. PAS kedah PAS kelantan PAS selangor adalah berhala untuk org melayu yg paling besar...peruntukan untuk memberi pelajar melayu islam belajar semula di mesir di tolak mentah2 oleh DAP...kalau nak guna duit zakat..PAS hanya mampu membisu...itu la nama nya patung bernyawa untuk org PAS islam paling celaka untuk negeri selangor..............Bodoh mcm babi keatas semua pemimpin dan pengikut PAS.Semua melayu tlg ambil perhatian betapa jahatnya cina terhadap pelajaran dan kesenangan org melayu
    dasar anjing kurap lah pemimpin2 Parti Ajaran Songsang. Mereka berlagak seperti mereka lah Islam dan orang2 jahiliyah. mereka pikir syurga neraka milik mak bapak depa. Insaflah dan bertaubat lah ahlul2, sebelum dibutakan mata dan hati dari kesedaran yg selama ini mereka menyimpang jauh dari Islam yg sebenarnya dan bukan isle agama ajaran Tok Guru Wali terompha jamban Nik najis yg tak berkat langsung. 20tahun memerintah Kelantan, hanya membawa musibbah. Negeri Kelantan adalah negeri yg paling mundur dan miskin, kes2 jenayah, cerai berai, buang anak yg tertinggi, ini semua akibat tarbiyah songsang Parti Ajaran Songsang Nik Najis. Kelantan bukan saja tak menjadi Kota Serambi Mekkah, malah menjadi kota Serambi Maksiat, mesjid tak dibina dan toilet2 mesjid tak terjaga, tetapi Patong berhala Buddha tumbuh macam cendawan dan terbesar di Asia seperti zaman jahiliyah berada di Kelantan. Insaf dan sedaralh ahlul2 jangan jadi bahalul. menyokong dan bersengkongkol Parti Ajaran Songsang hanya menempahkan diri anda di azab Allah. nauzibillah. Ingat lah apa yg terpatul dari mulut keparat Nizar Komunis dalam Parlimen Perak " tunjjukkan kepada saya dalam mana transkrip atau perlembagaan PAS yg mengatakan akan tubuh negeri Islam", janganlah jadi bengap, sedarlah dan insaflah, sampai hendak di perbodoh bodohkan oleh pemimpin2 dan Ustaz2 mangkuk yg terencat akal semuanya.

    BalasPadam
  5. DIA JADI MACAM TU SEBAB ORANG DOK PUJA, KIPAS DIA.

    DIA TAK ADA DALAM KAMUS PEMIMPIN PUN, KAMUS ULAMA PUN TAK DA

    TARAF DIA SAMA MACAM MAT SABU DAN MAHPUS JA

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...