Followers

Khamis, 23 Disember 2010

Konvensyen Ke2 Gerombolan Pakatan Pembangkang: DAP Mara Setak Lagi


 Konvensyen Ke2 Gerombolan Pakatan Pembangkang Membantu  Cauvinist-Racist DAP Mara Setapak Lagi

Sepanjang seminggu lalu, rancangan Pakatan Rakyat untuk tidak membincangkan isu negara Islam dalam konvensyen kedua di Kepala Batas, Pulau Pinang telah berjaya didedahkan oleh Umno sebagai satu bukti kelemahan PAS dalam Pakatan.

Menurut kenyataan pemimpin-pemimpin Umno dan blog-blog penyokong parti itu, PAS telah mengkhianati perjuangan Islam apabila membiarkan agenda penting parti itu tidak menjadi sebahagian agenda konvensyen Pakatan.
Hal ini jelas membuktikan tidak wujud sama sekali persepakatan dalam Pakatan.

Hakikat bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilapor memperkudakan parti-parti Pakatan dan kenyataan yang ditafsir terus oleh ahli-ahli PAS sendiri sebagai penolakan agenda negara Islam oleh Anwar.

Penolakan secara total agenda negara Islam, yang menjadi asas slogan perjuangan PAS sebagai gerakan Islam telah ditolak mentah-mentah dalam konvensyen Ahad lalu.

Pakatan telah memilih untuk tidak membincangkan perkara-perkara asas perjuangan parti komponen dalam konvensyen. Ini bermakna agenda negara Islam PAS sebenarnya dianggap sebagai menjadi halangan kepada perjuangan Pakatan. Jika diterima akan menghalang kesepakatan sehingga dipercayai akan menggagalkan  hasrat untuk mengadakan konvensyen kali kedua itu.

Konvensyen kedua telah memutuskan untuk membincangkan agenda-agenda bersama, seperti yang dipersetujui pada konvensyen pertama di Shah Alam, Selangor tahun lepas di mana hasrat PAS mengemukakan asas slogan perjuangannya telah disekat lebih awal.

Selepas lebih dua tahun wujud sebagai sebuah gabungan parti yang tidak beraspirasi, berangan-angan menggantikan kerajaan Barisan Nasional.  Pakatan telah semakin bercelaru dan menjadi kusut untuk menangani soal ideologi. yang saling bertentangan antara satu sama lain.

Parti-parti Pakatan tidak mampu menerima ideologi parti lain dalam gabungan, dan mengekalkan perbezaan-perbezaan setiap parti sehingga terpaksa menekan PAS menggugurkan slogan negara Islam yang menjadi modal politiknya selama ini.

Sebagai rakan dalam sebuah pakatan yang rapuh, parti-parti anggota menyedari ketidaksamaan matlamat perjuangan antara mereka tetapi terpaksa menghormati satu sama lain untuk menghadapi asakan daripada UMNO-BN yang semakin dipertahankan oleh rakyat pelbagai bangsa dan agama.

Pemerhatian kita terhadap konvensyen hujung minggu lalu membuktikan pendedahan yang dijelaskan oleh Umno itu. Pakatan telah mempersetujui agenda-agenda bersama, yang telah ditandatangani sebelum konvensyen Ahad, 19 Disember lalu dengan mengenepikan dan menolak gagasan negara Islam PAS.

Bagaimanapun, seperti sebelum ini, isu perbezaan masih menghambat Pakatan, gabungan tiga parti itu tidak dapat lari atau menyembunyikan kelemahan ideologi masing-masing yang ditolak oleh rakyat. 

Konvensyen di Kepala Batas tempoh hari juga telah menunjukkan bahawa hubungan PAS dengan DAP, dua parti yang paling cenderung untuk berselisih dalam hal ideologi masih berterusan. Perbalahan ini bertambah buruk sebenarnya dengan amaran berterusan dari ucapan pemimpin kanan DAP Karpal Singh yang menyatakan perjuangan negara Islam PAS “perlu dirundingkan segera”.  Menunjukkan memang wujud ruang isu ini terus membawa kepada pergeseran atau perpecahan dalam Pakatan.

Walaupun dalam kenyataannya Karpal jelas menyatakan hanya menerima Islam sebagai agama rasmi Malaysia dan tidak lebih daripada itu, sikap Karpal itu menunjukkan penolakan secara tegas berhubung Islam di Malaysia. Jauh sekali DAP mau memperjuangan Islam sebagaimana yang telah dilakukan oleh UMNO-BN selama ini.

Perkembangan ini menunjukkan tidak berlaku perubahan sikap DAP terhadap perjuangan Islam PAS, malah terus menunjukkan sikap DAP yang lebih keras dari sebelum ini cuma disampaikan dalam bentuk sedikit berdiplomasi menggantikan ayat "over my death body".

Agenda menipu rakyat supaya terus menjadi mangsa janji-janji kosong mengenai dasar ekonomi dan sosial kelihatan begitu serius diberi tumpuan dengan menghiasinya dengan kata-kata lunak "membela rakyat terbanyak yang berpendapatan rendah".

Pada masa sama, Pakatan berhasrat terus mengelirukan rakyat dengan memberi tafsiran-tafsiran menyeleweng untuk melemahkan perpaduan antara kaum yang selama ini sangat berjaya dipupuk oleh UMNO-BN.

Berselindung di sebalik janji-jani dan omong-omong kosong perjuangan membela rakyatlah yang menjadi PAS sanggup mengorbankan slogan negara Islamnya kerana terpaksa tunduk dan menyembah  DAP dan Anwar Ibrahim yang sentiasa menekan dan mengungut kehadirannya dalam Pakatan

Apapun, konvensyen itu sekali lagi membuktikan bahawa hakikatnya DAP mara setapak lagi ke arah melupuskan penguasaan politik Bumiputera dan mengukuhkan dominasi ketuanan China.

PAS dan Anwar Ibrahim sekadar haiwan ternakan dan tunggangan DAP. 
Tidak lebih dari itu.


1 ulasan:

  1. PAS sudah tidak lagi memperjuangkan ISLAM apabila bersama DAP dan PKR yang terang-terang lebih mengutamakan agenda mereka daripada agenda PAS.

    PAS hanya sekadar memecahkan undi melayu dalam negara.

    ya, PAS dan ANWAR kuda tunggangan DAP untuk merampas tampok pemerintahan negara.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...