Followers

Isnin, 9 Januari 2012

Keputusan Mahkamah dari Hakim Yang Bijaksana


Menurut laporan Utusan Malaysia:

Integriti sampel DNA tak boleh 100% dipastikan tak diusik

09/01/2012 11:25am

KUALA LUMPUR 9 Jan. – Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata, selepas meneliti keterangan, mahkamah tidak boleh 100 peratus memastikan bahawa integriti sampel DNA yang diambil daripada Mohd Saiful Bukhari Azlan tidak diusik.

Sehubungan itu, dalam keputusannya hari ini, hakim menyatakan, adalah tidak selamat untuk bergantung kepada bukti DNA semata-mata.

"Di peringkat kes pembelaan dalam kesalahan seksual, mahkamah keberatan untuk menyabitkan tertuduh hanya berdasarkan keterangan SP1 (Mohd Saiful).

"Dengan itu, tertuduh (Datuk Seri Anwar Ibrahim) dilepas dan dibebaskan," kata hakim.
Mahkamah hari ini mendapati Ketua Pembangkang itu tidak bersalah atas tuduhan meliwat bekas pembantu peribadi beliau hampir empat tahun lalu. – UTUSAN

komen Pendita

Keputusan hakim itu membanwa maksud:

1. Nuar Berahim tidak berjaya menafikan bahawa dia  tidak melakukan perbuatan liwat terhadap Saiful kerana bukti DNA yang dikemukakan oleh Saiful adalah milik Nuar Berahim dan tidak dinafikan ianya BUKAN milik Nuar Berahim.

2. DNA dari sumber air mani milik Nuar Berahim tidak dipertikai tetapi Hakim hanya ragu-ragu kerana tiada kepastian bukti itu tidak diusik walaupun sah sumbernya dari Nuar Berahim.

3. Hakim tidak menolak bahawa sumber DNA air mani adalah sah kepunyaan Nuar Berahim. Yang disangsikan ialah bukti itu tidak 100% selamat dari diusik.

4. Hakim menerima bahawa sumber DNA itu adalah milik Nuar Berahim tetapi tidak selamat untuk buat keputusan jika bersandar hanya kepada keterangan dan bukti Saiful sahaja walaupun bukti itu sah adalah milik Nuar Berahim.

5. Hakim berjaya mengadili Saiful sebagai pengadu dengan  menerima bukti yang dikemukakan oleh Saiful sebagai milik Nuar Berahim dan Hakim juga berjaya mengadili tertuduh dengan meletakkan kesangsian bahawa bukti itu tidak selamat dari gangguan. 

Maka keputusan melepaskan Nuar Berahim adalah bermaksud bahawa Nuar berahim melakukan perbuatan liwat tetapi tidak boleh dihukum kerana bahan bukti kepunyaan Nuar Berahim itu kemungkinan telah diusik/diganggu walaupun tidak dibuktikan gangguannya. 

Mahkamah bertindak bijaksana dengan mengelak dari membuat keputusan hanya berdasarkan 
keterangan dan bukti Saiful sahaja.


5 ulasan:

  1. PKR bukan peduli semua ini. Bagi mereka bebas tu bermakna tak meliwatlah maksudnya.

    BalasPadam
  2. Jika air mani telah diusik, apa kesannya kepada fakta bahawa air mani itu memang milik tertuduh, adakah kesan usikan itu ialah menidakkan bahawa air mani itu milik tertuduh ? kalau air bercampur dengan garam, adakah tidak dapat dibuktikan secara saintifik bahawa ada unsur air dalam campuran itu ? Kalau macam ini memang susah nak buktikan kes liwat atau zina, ungkin sebab itu Islam mensyaratkan saksi-saksi yang melihat dengan mata kepala. Wallua'lam.

    BalasPadam
  3. Saiful tak perlu minta maaf jika benar anwar melakukannya .... Anwar lepas tuduhan kerana anwar takut nak bagi DNA.Dan jika anwar ebenar2nsetuju beri DNA ... Kita tentu dpt pastikan yang mana benar dan yang mana salah. Bak kata pepatah melayu >>> Berani kerana benar , takut kerana bersalah... Siapa diantara kita yg boleh pastikan yg sebenar2nya Anwar tidak bersalah. Alasan hakim pendakwa gagal dptkan DNA anwar ibrahim. Ttidak bermakna kejadian liwat tidak berlaku. Yg pasti sama ada saiful atau anwar bersalah .. kini hanya ALLAH Yg Bijaksana yg akan menghakimi mereka berdua .. Bukannya kita.

    BalasPadam
  4. MAKNANYER NUAR BRAHIM MEMANG KAKI BALUNLAH...

    BalasPadam
  5. Mana korang boleh curi DNA sayang aku tu? Banyak DNAnya dalam bontot aku.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...